Data Awareness

Nederlandse wijngaarden
Nederlandse wijnen – Data Visualisatie Challenge
15 december 2020
Poster Data Visualisatie Festivals
De ultieme festival ervaring
8 september 2020
 

In de complexiteit van datamanagement wordt het menselijke aspect nogal eens vergeten.

Meer 'databewustzijn', zodat mensen echt anders gaan werken met data. Deze uitdaging namen we aan samen met Drover, gespecialiseerd in gedragsverandering in organisaties.

Het startpunt voor het traject bij Stedin was de zoektocht naar het probleem. Want wat moet meer data-awareness op gaan lossen? Wat gaat er nu niet goed dat met meer data-awareness beter zou gaan?


 

Samen met het data team van Stedin ontwikkelden we een norm waaraan iedereen die met data werkt moet voldoen. Een norm klinkt misschien dwingend en saai, maar door deze norm visueel te maken en op een bijzondere manier te communiceren, was het allesbehalve saai.

We ontwikkelden een soort landkaart waar deze norm aan de hand van een metafoor werd uitgelegd. Deze landkaart wat de basis voor een aantal 'challenges' die duidelijk moesten maken hoe die norm er in de praktijk uitziet. We ontwikkelden diverse verandermaterialen die mensen kunnen gebruiken bij echte of fictieve praktijkvoorbeelden.

Het traject bij Stedin is in december 2019 afgesloten, maar maanden later blijken ze nog steeds regelmatig terug te grijpen naar het handboek dat we ontwikkelden. Een groter compliment kan je niet krijgen.