BLOG

21 mei 2017

Infographic: wel of niet aan de pil?

Voor het tijdschrift Skepter maakte ik deze Datavisualisatie om aan te geven dat de berichtgeving over schadelijke effecten van pilgebruik erg overdreven zijn.
15 maart 2017

Infographic Dutch Bonus Cap rules

Weer een interessante opdracht voor Van Doorne afgerond!
27 februari 2017

Datavisualisatie Do’s & Dont’s Tip 3: integreer de legenda

Belangrijk bij het maken van een datavisualisatie is dat het makkelijk te begrijpen is. Simpele dingen als leesrichting (van links naar rechts, met de klok mee), kleurgebruik en legenda’s kunnen de leesbaarheid bevorderen. Maar hoe irritant is het als je continu een legenda moet raadplegen om een grafiek te begrijpen? […]
20 februari 2017

Infographic: hoe wordt alcohol afgebroken door de lever?

Voor Skepter leg ik met een infographic uit met welke stoffen alcohol afgebroken wordt. De infographic dient als illustratie bij een artikel waarin het proces gedetailleerder wordt uitgelegd, dus de infographic op zichzelf biedt mogelijk iets te weinig informatie.
8 februari 2017

Datavisualisatie goeroe Hans Rosling overleden.

Mocht je hem niet kennen, kijk dan vooral deze video.
25 januari 2017

Datavisualisatie Do’s & Dont’s Tip 2: Ontwerp altijd voor een doelgroep

De grote meerwaarde van infographics en datavisualisaties is dat ze informatie toegankelijk maken voor een groot publiek.Maar soms heeft een bepaalde mate van complexiteit ook meerwaarde. Met name als het nieuwe patronen zichtbaar maakt. De weather chart van Clever Franke is een mooi voorbeeld. Toch zijn het vooral de vakidioten […]
27 oktober 2016

Datavisualisatie Do’s & Dont’s Tip 1: Leer visueel kotsen

Bij het ontwerpen van datavisualisaties en infographics heb ik afgelopen jaren gemerkt dat schetsen helpt om je gedachten te ordenen. Eerst alles visueel eruit kotsen, om je gedachten leeg te maken, pas dan kan je creatieve geest echt aan de slag.Bij datavisualisatie is het bovendien belangrijk om de data eerst op […]
29 juni 2016

Customer Journey Verzorgingstehuis

Voor bureau Zorgmarketing maakte ik twee customer journey maps. Wat zijn de stappen die iemand onderneemt bij het kiezen van een verzorgingstehuis. En wat als iemand dementerend is, dan speelt de familie een grotere rol. Erg leuk om samen met de opdrachtgever uit te pluizen welke stappen bepalend zijn. In […]
20 juni 2016

Design fail

Nu ik iedere dag met beeld bezig ben, kijk ik ook kritischer om me heen. Zo kwam ik laatst deze auto tegen: Het eerste wat in het oog springt: ‘verborgen kosten’, want het woord ‘geen’ valt weg in het patroon. Dat kan toch niet de bedoeling zijn geweest van het […]