Banner datavisualisatie CBS

Visualisatie resultaten CBS enquête

4 juni, 2018
Datavisualisatie
Datavisualisatie quantified self
Datavisualisatie Artez
27 juli, 2017
infographic Nederlandse wijn
Infographic Nederlandse wijn
4 juni, 2018
 

"Jij bent de eerste die me heeft kunnen overtuigen van de meerwaarde van de spidergraph"

De spidergraph is binnen de statistiek een ondergeschoven kind. Het CBS was daarom verbaasd dat ik deze uit de kast had gehaald. In dit voorbeeld stelt de spidergraph je in staat om in 1 oogopslag verschillende categorieën met elkaar te vergelijken.

Met praatwolkjes heb ik interessante uitschieters uitgelicht, waardoor een soort verhaallijn ontstaat.

Het CBS heeft inwoners van Curaçao gevraagd of ze zich wel eens gediscimineerd voelden, gespecificeerd naar onderwerp (huidskleur, seksuele geaardheid, geloof etc.)

Met een spidergraph kan je deze categorieën goed vergelijken: hoe meer roze, hoe meer gediscrimineerd inwoners zich voelden. Tegelijkertijd kan je inzoomen op specifiekere informatie. Zo kan je zien dat vrouwen zich amper meer gediscrimineerd voelen op basis van hun geslacht dan mannen.

Het eindresultaat is een poster met de meest interessante delen uitgelicht. Praatwolkjes vormen een simpele verhaallijn. Als het CBS de enquete in de toekomst nog een keer doet en je hangt een nieuwe versie naast deze dan is dat een mooie vergelijking. Minder roze? Dan is men positiever gaan denken over discriminatie.