2019 is begonnen, de accountant is aan de slag met de jaarcijfers, dus tijd om ook met het jaarverslag te beginnen. Bedrijven maken hier soms prachtige boekwerken van en af en toe zie je mooie interactieve online versies. Maar zeker bij kleinere bedrijven is een jaarverslag vaak een saai verslag met wat excel grafieken. Weinig budget en het idee dat het een jaarlijkse verplichting is, zorgen ervoor dat de meeste jaarverslagen al snel in de la verdwijnen. Zonde, want een aansprekend jaarverslag is een mooi moment om even stil te staan bij wat een bedrijf bereikt heeft het afgelopen jaar. Kortom, tijd voor 3 tips om een jaarverslag aansprekender te maken:
#1: Maak het visueel
#2: Nodig uit om te lezen
#3: Storytelling met data
Neem de lezers mee op de reis die je het afgelopen jaar met het bedrijf hebt gemaakt. Vertel het verhaal en ondersteun het met cijfers en beelden. Let wel op dat je voldoet aan de wettelijke eisen waar een jaarverslag aan moet voldoen. Ook zullen de meeste accountants de cijfers op een bepaalde manier willen presenteren. Een jaarverslag moet immers transparantie bieden in de financiële situatie van een bedrijf. Toch zijn er hele mooie manieren om cijfers te betrekken in een verhaallijn. Bedenk vooraf wat je wil vertellen en aan wie. Wat vindt deze lezer interessant? Zorg dat de grafieken (en andere beelden) dit verhaal optimaal ondersteunen, zonder dat je de transparantie uit het oog verliest. Een lastige balans, maar de moeite waard om over na te denken.
Gelukkig kan je het maken van een jaarverslag ook (grotendeels) uitbesteden. Uiteraard kan ik helpen om een jaarverslag tot leven te brengen. Ik kan adviseren op het gebied van storytelling, kan infographics en iconen ontwerpen en zorgen voor de opmaak van alle data.
Ook het schrijven en de algemene vormgeving kan je uit handen geven. Hiervoor werk ik samen met bureau Gigengack. Samen maken we er dan een aansprekend jaarverslag van!